Landelijke daling bezoekers winkelstraten, maar stijging in Wijchen!

Economie
Van onze redactie
22 januari 2020
De winkelstraten worden weer een beetje leger. In 2019 kwamen 1,7% minder bezoekers in de Nederlandse winkelstraten. Dit is een landelijk gemiddelde meldde het AD onlangs. Dus ook in Wijchen is het aantal bezoekers afgenomen, zou je zeggen. Er zijn volgens het onderzoek 3 redenen voor aan te wijzen: 1. Mensen shoppen gerichter en bekijken eerst de artikelen online. 2. Grote winkelketens als bijvoorbeeld CoolCat en Promiss zijn verdwenen. 3. Er is een gebrek aan goede parkeergelegenheid.
We hadden een gesprek met centrummanager Yvette Akkermans hierover. “Ik zou dit onderzoek toch willen nuanceren. Wij werken met Locatustellingen en die laten zien dat we in het centrum van Wijchen juist een stijging hebben van 7%! Daarmee stijgen we als Wijchen 6 plaatsen in de landelijke ranking en doen we het juist beter dan het landelijk gemiddelde. De stijging in Wijchen heeft meerdere redenen. Allereerst hebben we meer horeca die gezellige activiteiten organiseert. Daarnaast is met de komst van Lidl het aantal bezoekers in de Touwslagersbaan gestegen. Daarbij mogen we in Wijchen erg blij zijn met de gratis nog net voldoende parkeergelegenheden die tevens dicht bij het centrum liggen!”
Wat doe je als centrummanager nou eigenlijk precies voor de ondernemers in het centrum van Wijchen? “Ik ben bezig om de community te verstevigen om samen te gaan en te staan voor een gezellig leefbaar centrum. Zo ben ik op dit moment in gesprek met betrokkenen om het gezamenlijke belang voor een economisch aantrekkelijk centrum te verstevigen. Daaruitvoort volgen een aantal belangrijke projecten, zoals het stimuleren van fietsen naar het centrum door een goede oplossing voor het Fietsparkeren. Hopelijk komt de Gemeente snel met een werkend voorstel, waar we al in begin 2018 gezamelijke suggesties voor hebben gedaan! Daarnaast zijn we met de pandeigenaren bezig om een meerjarenplan op te stellen. Met deze investering willen we o.a. de fysieke uitstraling van het centrum stimuleren. Zodat de bloemen bloeien, de sfeerverlichting aan is en de gevels schitteren. Tevens zet ik me in om de ondernemers te inspireren met toekomstmogelijkheden om zo hun ondernemerschap en daarmee hun bedrijf sterker te maken.”
Het aantal koopzondagen is in Wijchen bij nogal wat ondernemers een heikel punt. Zo zien we dat veel winkels gesloten zijn. Hoe zie jij dat? “In feite is Wijchen alle zondagen al geopend voor shoppen. De Hema, Action, Kruidvat, Lidl, de vernieuwde AH, Jumbo en natuurlijk alle horeca zijn élke zondag open! Aanvullend zijn er 'gezamenlijke' koopzondagen waar veelal evenementen worden georganiseerd. Het zou mooi zijn als ALLE winkels op de samen vastgestelde zondagen open zijn. Voorwaarde blijft dan om gezamenlijke koopzondagen elk najaar dan ook sámen vast te stellen. Dat schept duidelijkheid voor bezoeker en ondernemer.”
Tot slot wensen we Yvette veel succes met het uitvoeren van haar taken als nieuwe centrummanager van Wijchen!

Dit bericht delen:

Lees ook
Advertenties