Het Interstedelijk Studenten Overleg (
ISO) is de grootste landelijke studentenorganisatie van Nederlanden en behartigt de algemene belangen van studenten aan universiteiten en hogescholen. Elk jaar kiest het ISO de
'Docent van het Jaar'. De vier genomineerden voor de titel Docent van het Jaar 2021 zijn bekend. Één ervan komt uit Wijchen:
Karen Kotten-Lips – Docent Voeding en Diëtetiek aan de HAN University of Applied Sciences
Uit het juryrapport: "Karen wordt door anderen een ‘verbinder’ genoemd. Ze is binnen haar instelling een drijvende kracht als het gaat om onderwijsinnovatie, zowel op het gebied van didactische vormen als toetsingsvormen. Karen weet een goede relatie met haar studenten op te bouwen door studenten een luisterend oor te bieden en zich kwetsbaar op te stellen. Daardoor wordt ze door haar studenten gezien als een erg toegankelijke docent met wie je makkelijk in contact kunt komen.
Tot slot heeft ze het talent om tijdens haar lessen in te spelen op de actualiteit, en desnoods haar les daarop spontaan aan te passen."
Foto's Karen door Gemma Perez.
Mooie woorden! De verdere genomineerden zijn Jessica Zweers (HanzeHogeschool Groningen), Machiel Blok (Hogeschool Rotterdam) en Arianna Pranger (Universiteit Leiden). Op 21 april zal demissionair minister Van Engelshoven (OCW) de prijs uitreiken aan de Docent van het Jaar 2021. ISO-voorzitter Dahran Coban: “De grote hoeveelheid online onderwijs heeft goede docenten letterlijk in de spotlight gezet, nog nooit rustte de kwaliteit van het onderwijs zo stevig op de schouders van docenten. Het is mooi om te zien hoeveel docenten ook in bijzondere tijden inspireren, betrokken zijn en het verschil maken voor studenten. Met deze verkiezing zetten we deze voorbeelddocenten graag in het zonnetje.”
Met deze verkiezing wil de studentenorganisatie aandacht vragen voor goed docentschap in het hoger onderwijs. Docenten spelen volgens het ISO een grote rol in het onderwijs, zeker tijdens de coronacrisis. Digitalisering en een grote fysieke afstand tussen student en docent zorgen ervoor dat de invloed van docenten op het onderwijs enorm vergroot is. Een docent die hier op een goede manier mee omgaat is een voorbeeld voor andere docenten in het hoger onderwijs.
De genomineerden
De manier waarop de vier genomineerden onderwijs geven onderscheidt hen van de overige inzendingen. Ze hebben een duidelijke onderwijsvisie, een grote passie voor hun vak en weten dat op een goede manier over te brengen. De jury waardeert het bovendien dat alle vier docenten de coronacrisis weten om te zetten tot een kans om het onderwijs te verbeteren, bijvoorbeeld door het bedenken van nieuwe, creatieve onderwijsvormen. Alle vier zetten zij zich zowel binnen hun reguliere onderwijstaken als daarbuiten in voor onderwijsvernieuwing.
De andere finalisten die op 21 april kans maken op de titel ‘Docent van het Jaar’ zijn: