Hoogwaardige bougies zorgen voor betere verbranding

Uitgelicht
Van onze redactie
15 oktober 2020
Bougies zijn een zeer belangrijk onderdeel van het ontstekingssysteem van benzinemotoren. Ze hebben als taak het afgeven van vonkjes voor het laten ontbranden van de motor. Bougies bestaan uit een aantal metalen contacten die minder dan een millimeter van elkaar af zitten. Die contactjes noemen we ook wel massa-elektroden. Tussen de massa elektrode bevindt zich een isolator. Hoe meer massa elektroden de bougie heeft des te langer deze meegaat. We herkennen bougies met 2, 3, of zelfs 4 massa elektroden.

Standaard bougies zijn vaak gemaakt van koper of nikkel. Tegenwoordig worden steeds meer bougies geproduceerd met stoffen als iridium en platinum. Door bougies te gebruiken die gemaakt zijn met deze hoogwaardige materialen kan de levensduur van bougies fors hoger zijn. Een bougie met één massa elektrode kan dan zo’n 90.000 km zijn werk doen eer deze vervangen dient te worden. Daarnaast bestaan er bougies met platinum-iridium elektroden gemaakt van edelmetaal en een kern van koper. Deze bougies zijn zuiniger met brandstof, beschermen de motor en de katalysator, zorgen voor een betere verbranding en bereiken sneller de gewenste temperatuur. Door de in de fabriek vooraf ingestelde elektrodeafstand, wordt er gezorgd voor een grotere betrouwbaarheid bij een koude start.

De bougies van BOSCH
NKG, Champion, BERU, allemaal merken die bougies produceren. Toch is het Duitse topmerk Bosch het meest vooruitstrevend als het gaat om de productie van kwalitatieve bougies. Bosch presenteerde al in 1902 zijn eerste bougies. De toeleverancier voor de auto industrie is nog steeds één van de absolute koplopers. In het jaar 2015 werd Bosch officieel onderscheiden als topmerk in de categorieën verlichting, accu’s en bougies. De bougies van BOSCH zijn van OE-kwaliteit en worden door heel veel toonaangevende autoproducenten gebruikt zoals onder andere Volkswagen, Audi, Mercedes, Volvo, Ford en Opel.

Platinum en iridium bougies
Het aantal bougies in uw auto is afhankelijk van het aantal cilinders. Over het algemeen zitten er vier tot acht bougies in uw auto. Het vonken van de bougie zorgt ervoor dat er slijtage optreed aan de bougie, waardoor deze uiteindelijk aan vervanging toe is. De gewone bougies hebben een levensduur van zo’n 30.000 km. De iets duurdere platinum iridium bougies gaan tot wel drie keer langer mee en hoeven pas na 90.000 vervangen te worden. Ze zijn dan weliswaar iets duurder in aanschaf maar uiteindelijk toch goedkoper doordat ze veel langer meegaan. BOSCH wordt zowel van gewone kaarsen als van iridium/platina gemaakt. In feite zijn beide goed, je bespaart nu gewoon op nikkel en van iridium/platina gaan ze langer mee. BOSCH geeft in ieder geval een garantie voor de kwaliteit van hun producten die voldoen aan alle noodzakelijke certificeringen en eisen.

Wanneer bougies vervangen?
Een mengsel van lucht en benzine wordt door een bougie op een exact bepaald tijdstip tot ontbranding gebracht. Als de bougie vuil wordt verandert de werking. Door roetafzetting wordt de afstand tussen de elektroden groter zodat er een hogere spanning moet worden geleverd door de bobine. Als de noodzakelijke spanning niet meer kan worden bereikt blijft de ontsteking uit. Hoogste tijd om uw bougies te vervangen. Let bij de aanschaf van nieuwe bougies op compatibiliteit en hoogwaardig materiaal. Als u bougies gebruikt die niet compatibel zijn of van mindere kwaliteit, kan het gebeuren dat er een zogenaamde gloei-ontsteking plaatsvindt. Dit kan zowel de bougie als de motor van uw auto ernstig beschadigen. Laat de bougies minstens één keer per jaar controleren en vervang ze tijdig.


Dit bericht delen:

Lees ook
Advertenties