Geen kabels over trottoir in gemeente Wijchen

Duurzaamheid
Van onze redactie
26 maart 2020
Het is een positieve ontwikkeling dat de verkoop van elektrische auto's in de lift zit. Zelfs de Nederlandse overheid start dit jaar nog met subsidieverlening voor diegenen die een elektrische auto aanschaffen. Voor een nieuwe elektrische auto is de subsidie maximaal € 4.000,-. Maar de grote belangstelling voor elektrische auto's heeft zo ook zijn nadelen. 

Tekort aan openbare laadpalen
Er zijn twee soorten laadpalen. Dit zijn privé laadpalen, die eigenaren van een elektrische auto op hun eigen erf of oprit kunnen laten installeren, en openbare laadpalen. Een privé laadpaal is geplaatst in opdracht van de eigenaar van een elektrische auto met de bedoeling dat enkel de eigenaar hier zijn auto aan laadt. Openbare laadpalen worden in opdracht van de gemeente geplaatst en het is de bedoeling dat alle eigenaren van een elektrische auto die in de omgeving wonen, hier hun auto aan kunnen opladen. Dit kan soms voor ongemak zorgen, bijvoorbeeld wanneer de laadpaal bezet is door één of meerdere auto's. Een andere methode dat steeds meer voorkomt is dat mensen op nogal amateuristische wijze hun auto opladen zonder een laadpaal te gebruiken. Zij rollen een verlengkabel vanuit hun woning naar de auto, om deze vervolgens op te laden. Het is niet alleen geen gezicht als dit bij meerdere woningen in een straat plaatsvindt, maar het is ook levensgevaarlijk.

Kabels over het trottoir
Steeds meer gemeenten kampen met kabels op het trottoir. Het wil nog wel eens gebeuren als een auto wordt gestofzuigd, maar dat is van zeer korte duur. Een auto opladen duurt veel langer. Bovendien zullen mensen die slecht ter been of slechtziend zijn er mogelijk over struikelen. Soms leggen mensen wel een mat over de kabel, maar ook dit blijft een struikelblok waar vooral slechtzienden last van hebben. Als het fout gaat, ligt de verantwoordelijkheid bij de eigenaar van de auto. Onder een verzekering van de auto valt deze schade niet, de eigenaar zal zijn aansprakelijkheidsverzekering moeten aanspreken.

Niet meer in Wijchen
D66 had een initiatiefvoorstel ingediend om het mogelijk te maken dat inwoners van Wijchen hun auto konden opladen op de openbare weg, met een kabel vanuit huis. Dit zou volgens D66 moeten worden toegestaan in het kader van het bevorderen van elektrisch rijden. De gemeenteraad van Wijchen heeft dit voorstel afgewezen, mede omdat het juridische risico te groot zou zijn voor de gemeente. Daarnaast kan iedereen die geen openbare laadpaal heeft op afstand van 200 meter van zijn of haar woning bij de gemeente een aanvraag indienen voor het laten plaatsen van een openbare laadpaal.

Laadpaal aanvragen
Iedere eigenaar in de gemeente Wijchen heeft het recht om gebruik te maken van een openbare laadpaal. Wanneer de dichtstbijzijnde laadpaal zich verder bevindt dan 200 meter, dan mag de eigenaar een aanvraag indienen. De gemeente Wijchen werkt hiervoor samen met Allego, een leverancier van laadpalen. Voorwaarde is wel dat de eigenaar zelf geen mogelijkheid heeft voor het plaatsen van een privé laadpaal op eigen terrein en de auto moet een actieradius hebben van minimaal 50 kilometer.


Dit bericht delen:

Lees ook
Advertenties