Foto's: Wijchenaren geven gemiddeld 54 euro uit per bezoek centrum

Van onze redactie
17 juni 2015
Een kleine 130 voornamelijk ondernemers waren op dinsdag 16 juni in 't Mozaïek aanwezig voor het Congres "De Wijchenwinkel, de consument staat centraal". Dit was georganiseerd door het centrummanagement bestaande uit  Piet Philipsen, Rolf Schouten, Karen van Dam, Ivette Wolf, Rosanne Pak, Sebastiaan van Drijsen en baron Otto van Verschuer.

De toekomst van het Wijchens Centrum staat op het spel. Er was een bezoekersonderzoek gehouden door DTNP (Droogtrommelh en partners) van Rick Eijkelkamp. De winkelmarkt namelijk staat onder druk, er wordt steeds meer online gekocht en het aantal ouderen is aan het toenemen in Wijchen.

Daarnaast zijn De grote centra in de regio de concurrent. Het onderzoek werd gedaan onder 309 personen. 3/4 daarvan was vrouw in de leeftijdscategorie van 40-70  jarigen. Enkele uitkomsten waren: 1 op de 5 Wijchenaren koopt ook daadwerkelijk in het centrum en het merendeel daarvan zijn gezinnen. Ze komen binnen een straal van 5 km naar het centrum.  hebben een koopdoel en komen voornamelijk boodschappen doen. Maar ze winkelen ook wel in de Wijchense winkels.

Gemiddeld bezoeken ze 3 zaken. Ah en Hema zijn koploper met Kruidvat en de Goudreinet daar op ruime afstand achter. De  gemiddelde uitgave is 54 euro per bezoek aan het centrum. Men mist mode en een supermarkt in Wijchen. Gemiddeld  gaven ze een 7,8 voor alle aspecten. Men is trots en tevreden over het centrum van Wijchen. De sfeer is goed. De bereikbaarheid is erg goed zelfs, evenals het parkeren.

Als belangrijkste verbeterpunten werden gezien: de sfeer/uitstraling en het winkelaanbod. Er werd die avond door 14 ondernemers het convenant "Het Wijchens Akkoord" getekend. Met als doel eigenheid en saamhorigheid te laten klinken. Afspraken die gemaakt zijn:

  • winkels in elk geval van dinsdag tot zaterdag tussen 9.30 en 17.30 uur, op koopavond tot 21.00 uur en op zondagen van 13.00 tot 17.00 uur open.

  • ondernemers zetten zich in voor Wijchen met ideeën, inzet en geld en organiseren publiekstrekkende activiteiten.

  • ondernemers zijn vriendelijk, zorgen voor een aantrekkelijke winkel(straat), zijn collegiaal en promoten Wijchen.

  • Voor de veiligheid: etalageverlichting tot 23.00 uur aan, verbeteren cameratoezicht en zorgen voor veilige winkelstraat.

  • Communicatie: ondernemend Wijchen zorgt voor een gedegen informatie-uitwisseling tussen winkeliers en met het publiek.


De Wijchenwinkel is hiermee van de grond gekomen! Het volledige onderzoeksrapport kunt u snel zien op de website van Wijchenis. De avond werd lachend afgesloten door het duo 'Koen en Ron'. Volgens hen moest het "knuffelgehalte in Wijchen omhoog". Ondernemer Henk Sanders en politicus Martijn van Haren gaven het goede voorbeeld.


Dit bericht delen:

Advertenties