Goed doel

Gepubliceerd op 13 november 2020

Campagneleider Theo Hesen uit Wijchen: “GivingTuesday slaat vooral aan bij jongeren”

Meer dan helft Nederlandse jongeren waardeert tegenhanger Black Friday

  Opmerkelijk veel jongeren omarmen GivingTuesday, de dag waarop Nederlanders zich inzetten voor anderen. Maar liefst 64 procent van de Nederlandse jongeren vindt het uit de Verenigde Staten overgewaaide initiatief een goed idee. Dat blijkt uit een enquête van marktonderzoeker DirectResearch. GivingTuesday is oorspronkelijk ontstaan als tegenhanger van de ‘koopjesdagen’ Black Friday en Cyber Monday en consumentisme in het algemeen. Wijchenaar Theo Hesen is een van de campagneleiders.

  Op 1 december wordt in Nederland voor de tweede maal GivingTuesday georganiseerd. De Nederlandse primeur van vorig jaar is volgens de cijfers van DirectResearch in goede aarde gevallen. Opmerkelijk daarbij is wel dat vooral jongvolwassenen in de leeftijdsgroep 18 tot 30 jaar het initiatief hoog waarderen. Onder oudere doelgroepen is de steun voor het nieuwe initiatief weliswaar groot, maar GivingTuesday spreekt de jongeren duidelijk het meest aan. Van de dertigers vindt 46 procent GivingTuesday een goed idee.

  Bemoedigend
Volgens Theo Hesen, één van de initiatiefnemers van de Nederlandse editie van GivingTuesday, zijn de onderzoekscijfers bemoedigend. “Vorig jaar was de Nederlandse primeur. Toch zien we nu al dat de waardering voor het initiatief hoog is. Dat is een mooie start. Ook zijn we blij verrast om te zien hoe juist jonge mensen zich aangesproken voelen door het idee om op deze dag iets voor anderen te betekenen. Jongeren zijn vaak lastig te mobiliseren, weten we. Maar de jeugd heeft wél de toekomst. Dat biedt dus perspectief voor de Nederlandse edities van GivingTuesday die nog op stapel staan.”

Aan de eerste Nederlandse editie van GivingTuesday, vorig jaar, hebben in totaal al ruim 300 goede doelen en andere maatschappelijke organisaties deelgenomen. Onder de hashtags #GivingTuesday en #watdoejij is inmiddels een grote sociale-mediacampagne gestart om dit jaar ook bedrijven en individuele deelnemers te mobiliseren.

  Helpen
“GivingTuesday gaat niet alleen over geld inzamelen”, benadrukt Hesen. “Vrijwilligerswerk, goederen inzamelen of een petitie organiseren. Het telt allemaal mee. Uitgangspunt is dat je het doet om een ander te helpen.”

Het initiatief heeft ook al een paar illustere namen aan zich weten te binden. Zo doen De 3JS en Nick&Simon mee aan een benefietshow voor Stichting Huis aan het Water, een initiatief dat mensen met kanker helpt om de regie over hun leven terug te nemen.

Individualisme
Een wereldwijde ‘actiedag voor solidariteit en vrijgevigheid’, noemen de initiatiefnemers GivingTuesday. Het initiatief is in 2012 ontstaan in de Verenigde Staten. Aanvankelijk was het een reactie op Black Friday en Cyber Monday, de ultieme shopping dagen waarin Amerikanen, vaak letterlijk, winkels bestormen om te kunnen profiteren van flinke kortingen. De initiatiefnemers willen iets tegenover dat hyperindividualistische consumentisme stellen, een dag die mensen ook bewust maakt van en mobiliseert voor anderen.

Dat is bepaald niet zonder gevolgen gebleven. GivingTuesday is in slechts enkele jaren uitgegroeid tot een wereldwijde geef-beweging en heeft inmiddels over de hele wereld navolging gekregen. In meer dan 70 landen zijn er dit jaar GivingTuesday-campagnes, variërend van Puerto Rico en Costa Rica in Zuid-Amerika tot aan Liberia en Kenya in Afrika en Pakistan en India in Azië.

De Nederlandse campagne van GivingTuesday 2020 wordt onder meer ondersteund door ASN Bank en Nederland Filantropieland.

Tags: , , , , ,




Naar boven ↑



  • Partners