De bewoners van 'De Passerel' uiten hun klacht over Talis: "Wanneer er met Talis contact wordt opgenomen over een storing of reparatie wordt je meestal doorverwezen naar de aannemer of installateur wat totaal niets te maken heeft met service of klantvriendelijkheid omdat wij huurders zijn van Talis en de huur ook maandelijks aan hun afdragen.
Als Talis met de aannemer een garantietijd heeft afgesproken is dat iets tussen deze beide partijen en staan wij als huurder daar helemaal buiten.

Dan op dit moment de grootste ergernis, het brandalarm. Wij zijn aangesloten op een alarmring van 52 appartementen terwijl 43 appartementen individueel door Talis verhuurd worden als sociale huurappartementen met of zonder indicatie. Regelmatig gaat het brandalarm af. Vlak na de oplevering stond de brandweer binnen enkele minuten bij het complex omdat de hele ring bij de brandweer geactiveerd was wat inhield dat de brandweer enkele malen per week voor niets moest uitrukken.
Hierover is overleg geweest tussen de brandweer,
ZZG en Talis waarbij besloten is dat de appartementen van Talis gedeactiveerd werd en alleen de 9 appartementen van het ZZG in het alarm van de brandweer bleven. Geen van de bewoners is ooit op de hoogte gebracht over dit besluit.
Gevolg als nu het brandalarm afgaat kan dit wel tot ruim een uur aanhouden omdat wij als bewoners van het “kastje naar de muur”gestuurd worden door Talis of de helpdesk van wie het alarm moet/komt uitzetten. Hierover is een golf van klachten bij Talis gekomen die dan ook wel inzagen dat het zo niet verder kon en ze het probleem onderschat hadden.
Namelijk als bij een van de bewoners het alarm afgaat betekent dat, dat bij de overige 42 appartementen en alle openbare ruimtes het alarm ook afgaat. We hebben een excuusbrief van Talis ontvangen met de toezegging dat een en ander verbeterd zou worden en dat met die werkzaamheden in week 38 begonnen zou worden.
Oplossing zou zijn dat ieder appartement voorzien zou worden van een individueel alarm en dat de bewoner daar zelf verantwoordelijk voor zou zijn. Bij brand zelf de brandweer bellen en bij loos alarm zelf uitzetten. Tot op heden nog niets gebeurt.
Als klap op de vuurpijl ging in de nacht van donderdag 21 september naar vrijdag 22 september het alarm om 1.30 u af wat ruim een uur aanhield. We hebben toen het nummer gebeld wat Talis ons had doorgegeven in geval van nood en de enigste reactie van de persoon op de helpdesk was “ze werd gek van al die telefoontjes”.
We hebben zelf toen 112 gebeld die ons doorschakelde naar meldkamer van de brandweer die niets voor ons kon betekenen omdat er geen brand was. Zij zouden er wel voor zorgen dat de zorgcentrale zo snel mogelijk contact met ons op zou nemen wat ook gebeurde en binnen een kwartier werd het alarm toen uitgeschakeld maar het was intussen wel ruim 2.30 u. over dit incident heeft Talis niets van zich laten horen.
Bij zo’n brandalarm wordt automatisch de lift geblokkeerd en de elektrische rolstoelruimtes afgesloten terwijl er totaal geen andere voorzieningen , zoals escape chairs voor de mensen die afhankelijk zijn van hun rolstoel , bij een eventuele evacuatie.
Conclusie: Talis neemt onze aandachtspunten en klachten niet zo serieus en komen hun afspraken en beloften nauwelijks of nooit na.
Service, communicatie en klantvriendelijkheid staan bij hun niet hoog in het vaandel maar zij wensen wel iedere maand op tijd de huur te ontvangen.
Namens de bewoners van de Passerel."
De reactie van Woningbouwvereniging Talis is als volgt: "Het probleem van het brandalarm in De Passerel is bij ons bekend. Heel vervelend voor de bewoners en het verplegend personeel van ZZG zorggroep. We zijn er volop mee bezig. Huurders van Talis in De Passerel hebben hierover van ons een brief ontvangen (15 september 2017).
In deze brief staat dat de automatische brandmeld- en ontruimingsinstallatie, wettelijk verplicht is in een woon-zorgcomplex waar mensen niet zelfstandig wonen, zoals voor de PG-afdeling in de Passerel.
Deze gevoelige installatie is heel scherp ingesteld en reageert bijvoorbeeld ook op sigarettenrook en kookdampen. Hierdoor is deze installatie minder geschikt voor een woongebouw waar mensen zelfstandig wonen, zoals in de andere woningen van Talis in de Passerel.
In overleg met de brandweer en ZZG zorggroep is besloten om de zelfstandige appartementen van Talis niet meer aan te laten sluiten op de doormelding aan de brandweer. Dit betekent dat de brandweer niet meer automatisch gebeld wordt als het alarm afgaat. Ook het ontruimingsalarm gaat uitgezet worden. De rookmelders blijven uiteraard wel werken. We hebben in de brief laten weten dat huurders van ons bericht krijgen wanneer dit gaat gebeuren.
Vrijdag 29 september ontvangen de huurders een brief met een noodnummer. Dit kan gebeld worden als er in de tussentijd, als het alarm weer zonder reden afgaat. Het alarm wordt dan sneller uitgezet dan afgelopen weken.
Ondertussen werken wij hard aan de oplossing. We kunnen en mogen de installatie niet zo maar aanpassen."
Hopelijk wordt de kwestie nu snel opgelost!