Zilveren Draagspeld voor Vincent Veltmaat uit Bergharen

Van onze redactie
24 juni 2026

Tijdens de officiële opening van Buurtmarkt Blije Bikkels in Bergharen heeft burgemeester Renske Helmer-Englebert de Zilveren Draagspeld van de gemeente Wijchen uitgereikt aan Vincent Veltmaat. Hij ontving deze gemeentelijke onderscheiding als blijk van grote waardering voor zijn uitzonderlijke inzet voor de leefbaarheid van Bergharen.

Belangrijke voorziening voor het dorp
Na het sluiten van de supermarkt in 2020 en het verdwijnen van de laatste winkel in 2022 kwam de leefbaarheid van Bergharen onder druk te staan. Het leegstaande pand bood kansen, maar vroeg om visie, organisatiekracht en doorzettingsvermogen. Dankzij de inzet van vele vrijwilligers en betrokken inwoners is Buurtmarkt Blije Bikkels nu een nieuwe ontmoetingsplek voor Bergharen, Hernen en Leur. 

Zes jaar inzet voor Buurtmarkt Blije Bikkels
Vincent Veltmaat speelde een centrale rol bij het tot stand komen van de buurtmarkt. Als vrijwilliger en projectleider zette hij zich de afgelopen zes jaar vrijwel dagelijks in voor het project.

Hij werkte mee aan:

  • onderzoek naar de levensvatbaarheid van een nieuwe buurtwinkel
  • het opstellen van een bedrijfsplan
  • subsidieaanvragen en afstemming met zorgpartners
  • de bouw en inrichting van bakkerij, horeca, winkel en groentetuin
  • het samenstellen en begeleiden van teams, waaronder mensen met een beperking of afstand tot de arbeidsmarkt

Zijn inzet ging ver boven een fulltime betrokkenheid uit. Met zijn brede netwerk bracht hij vrijwilligers, ondernemers, zorgpartners, sponsoren en de gemeente samen. Dankzij de inzet van Veltmaat kon de buurtmarkt uitgroeien tot wat zij nu is.


Dit bericht delen:

Advertenties