Naast Hans Bijmans van CDA Wijchen stelt ook Joost Kersten namens de fractie Kernachtig Wijchen raadsvragen over de fatbike-overlast.
Aanleiding:
Diverse gemeenten in Nederland worstelen met de aanpak tegen fatbike-overlast. Waar Enschede als eerste gemeente een verbod op fatbikes heeft ingesteld in de binnenstad, is het nu Amsterdam dat de fatbike in bepaalde gebieden wil weren. Specifiek in het Vondelpark. Komen bestuurders toch in het park, worden zij op de bon geslingerd. De gemeente Zoetermeer heeft recent een ‘Actieplan onveilig gebruik en overlast fatbikes' vastgesteld. Er is onder meer een speciaal ‘fatbike-team’ ingesteld, waardoor een handjevol boa’s zich de komende jaren alleen maar bezighoudt met de aanpak van mensen op fatbikes en andere elektronische fietsen.
Ook in Wijchen is er overlast door de fatbike. Het college erkende in oktober vorig jaar dat er diverse meldingen zijn binnengekomen over overlast van fatbike-bestuurders, zoals in het centrum van Wijchen. Het college gaf destijds aan dat er toen geen aanvullende mogelijkheden waren om de overlast van het gedrag van bestuurders en fatbikes tegen te gaan. Het college hield echter wel haar ogen open mochten er mogelijkheden ontstaan. Meerdere gemeenten lijken hiertoe nu een opening gevonden te hebben.
Inmiddels heeft de minister van Infrastructuur aangegeven het begrijpelijk te vinden dat gemeentes alles uit de kast trekken om fatbikes te weren, in verband met de onveiligheid en overlast die met name jongeren veroorzaken. Landelijke maatregelen blijven vooralsnog uit. Hierdoor wordt de roep naar lokale maatregelen steeds luider.
Recent heeft het de gemeente Wijchen controles op fatbikes tijdelijk geintensiveerd. Echter lijkt het hier om een eenmalige actie te gaan. De vraag is nu of Wijchen, en zo ja op welke wijze, de aanpak van fatbike-overlast wil intensiveren.
De vragen:
