Er zijn heel wat inwoners uit Wijchen en omgeving die ervan dromen om in 2026 hun eigen bedrijf te starten. En waarom ook niet? De regionale economie draait stabiel en de behoefte aan lokale ondernemers groeit. Of je nu zzp’er wilt worden, of producten of diensten wilt aanbieden aan bedrijven in de regio: 2026 is een goed moment om te beginnen. Toch komt er bij het starten van een bedrijf veel kijken. Gebruik onderstaande tips voor een vliegende start.
Onderzoek de lokale markt
Een onderneming begint met een goed idee, maar succes hangt af van de vraag in de regio Wijchen. In deze regio is de diversiteit aan bedrijven groot: van industrie tot de zorg, en van detailhandel tot industrie. Denk daarom voordat je start goed na over je doelgroep en over welke concurrentie er is. Het is belangrijk dat niet alleen jij je toegevoegde waard ziet, maar ook je potentiële klanten. Zorg er daarom ook voor dat je een inschatting hebt van hoeveel vraag er zal zijn naar jouw product of dienst. Praat daarvoor met andere ondernemers en bezoek lokale netwerkbijeenkomsten.
Regel je financiële basis
Een nieuwe onderneming heeft vaak startkapitaal nodig. Je hebt bijvoorbeeld voorraad nodig, of goed vervoer. Stel daarom voordat je start een realistisch financieel plan op, inclusief de begrootte inkomsten en uitgaven en kosten voor belastingen en verzekeringen. Wil je een bedrijfspand in gebruik nemen? Dan kan het zijn dat je een bedrijfshypotheek, of ander soort lening moet aanvragen. Bij de Kamer van Koophandel kun je hier onafhankelijke informatie over vinden.
Zorg voor slim en modern bedrijfsbeheer
Administratie is voor veel starters een struikelblok, maar vanaf dag één overzicht houden voorkomt problemen op een later moment. Kies daarom voor digitale oplossingen voor facturatie en boekhouding. Dat bespaart niet alleen tijd, maar vermindert tegelijkertijd foutkansen en maakt het makkelijker om financiële keuzes te onderbouwen. Voor ondernemers die afhankelijk zijn van mobiliteit (zoals koeriers of installatiebedrijven) is het daarnaast handig om gebruik te maken van moderne diensten die bedrijfsmobiliteit ondersteunen. Platforms zoals https://www.radius.com/nl-nl/ bieden bijvoorbeeld oplossingen rondom brandstof- en wagenparkbeheer, zonder dat starters direct grote investeringen hoeven te doen. Deze oplossingen zijn schaalbaar en kunnen dus goed meegroeien met je bedrijf. Houd er rekening mee dat dit een drukke regio is, zo tussen Nijmegen en Oss in. Slimme oplossingen die helpen bij het efficiënter plannen van ritten of onderhoud, verdienen zich daardoor relatief snel terug.
Vergeet marketing niet: lokaal werkt vaak het beste
Ben je een starter in deze regio? Dan is het goed om te bedenken dat lokale marketing vaak het beste werkt. Het is vaak niet nodig om direct grote sociale media-kanalen op te tuigen, want de tamtam via het lokale nieuws werkt meestal nog beter. Je kunt ook overwegen om te adverteren op regionale platforms. Uiteraard is er niets mis met het inzetten van online tools, zoals Google Mijn Bedrijf, om je zichtbaarheid te vergroten. Maar richt je daar vooral op wanneer je ook buiten de regio gaat verkopen. Door al voor de start van je onderneming over marketing na te denken, zal het op een later moment makkelijker zijn om de juiste keuzes te maken. En dan kan 2026 zomaar eens hét jaar voor jouw nieuwe bedrijf worden!
