Schriftelijke vraag van Martijn Verharen (foto) namens de fractie van Kernachtig Wijchen. Ingediend op 14 november 2025. Aanleiding:
Batenburg is een rijksbeschermd stadsgezicht met 32 monumenten. Het is een belangrijk fietsknooppunt en trekt jaarlijks vele toeristen en fietsrecreanten.
Al in 2013 is in het SOP (stadsontwikkelingsplan) aandacht gevraagd voor de overlast van doorgaand (vracht)verkeer, het veel te hard rijden in de bebouwde kom en de schade aan monumentale panden. Afgelopen jaren is het verkeer dat door het stadje rijdt fors toegenomen. Naast de groei van het aantal voertuigen is de toename denk ik ook te wijten aan het sluipverkeer veroorzaakt door files op de Maas en Waalweg. De komende jaren zal de Maas en Waalweg en de omliggende snelwegen op de schop gaan waardoor het sluipverkeer waarschijnlijk nog meer zal toenemen. De toename in voertuigen betreft niet alleen personenauto’s maar ook (middel)zwaar verkeer zoals vrachtauto’s en auto’s met aanhangers.
Deze toename van autoverkeer veroorzaakt veel trillingen, overlast en onveilige situaties doordat er vaak veel te hard wordt gereden. Het zware verkeer veroorzaakt door met name trillingen schade aan de monumentale panden. Mogelijk worden de trillingen versterkt door de soort bestrating. Veel sluipverkeer gaat via de Grootestraat met 14 monumentale panden en de Molendijk met 3 monumentale panden.
Kernachtig Wijchen heeft hierover de volgende vragen:
