Nieuws uit de raad: 'Kinderraad kiest voor opknappen veld en koken voor mensen met beperking'

Van onze redactie
21 mei 2025

Nieuws uit de raad

Kinderstemmen vulden dinsdagochtend 13 mei de raadszaal in Kasteel Wijchen. Twee klassen van basisscholen De Bolster en De Trinoom mochten even ‘snuffelen’ aan het politieke toneel in Wijchen. Zes groepjes presenteerden tijdens de kinderraad prachtige plannen voor hun buurt. Uiteindelijk stemden de kinderen voor twee plannen, die ze zelf met hulp mogen uitvoeren.

‘Ik ga naast de voorzitter zitten’, roept een leerling enthousiast bij binnenkomst. ‘Zo, wat een mooie chique zaal’, is de verbaasde reactie van een andere jongen. De raadszaal waar normaal de gemeenteraad vergadert, maakt deze ochtend zichtbaar indruk op de kinderen. De leerlingen van basisschool De Trinoom mogen als eerste aan de ovale raadstafel en die van De Bolster nemen plaats op de publieke tribune. Door voorzitter Youri Merkus, raadslid, worden de kinderen welkom geheten. ‘Wie is de baas in de gemeente?’, vraagt hij. ‘De burgemeester’, zegt een meisje. ‘Dat zou je denken, maar die is niet de baas.’ ‘De inwoners’, weet een ander kind. ‘Heel goed.’ ‘Iedereen boven de 18 jaar, want zij mogen elke vier jaar hun stem uitbrengen.’

Pluktuin

Merkus legt uit dat het best een lange zit is voor kinderen, maar dat de gemeenteraad in het echt vaak nog langer vergadert. ‘Luister goed naar elkaar, laat elkaar uitpraten en stel vragen’, is zijn advies. Dan is het de beurt aan de leerlingen van De Trinoom. Ze hebben de presentaties van hun plannen goed voorbereid op school. Gewapend met grote vellen papier waarop de plannen staan getekend en beschreven en ondersteund door een groot beeldscherm proberen ze medeleerlingen te overtuigen van hun voorstel. Eén van de plannen is een pluktuin voor buurtbewoners. De kinderen willen daarvoor een deel van hun moestuin op school inrichten. ‘Het is goed voor de natuur en het is leuk, want mensen uit de buurt ontmoeten elkaar’, legt de woordvoerder uit. ‘We hebben bloembollen, zaadjes, potgrond en schepjes nodig.’ Ze willen klein beginnen, als het een succes wordt, kunnen ze altijd nog uitbreiden. De leerlingen denken aan dertig euro genoeg te hebben om het plan uit te voeren.

‘Opruimen kost niets’

Flessen inzamelen

Daarnaast presenteert een ander groepje een spelletjesmiddag op hun school voor eenzame mensen. Het geld hiervoor willen ze verdienen door het inzamelen van lege flessen. De voorzitter grijpt in als de kinderraadsleden dezelfde vragen stellen. ‘Maak je geen zorgen. Dat gebeurt ook in de echte gemeenteraad. Raadsleden luisteren ook niet altijd even goed en stellen dan dezelfde vragen.’

De leerlingen die het plan presenteren over koken voor mensen met een beperking hebben overal aan gedacht. Er is al een compleet menu van pasta Bolognese, friet, tomatensoep en pannenkoeken. Ook de toetjes en de drankjes zijn al bekend. Het  publiek heeft veel vragen: hoe weten jullie of mensen een allergie hebben, waarom kiezen jullie alleen voor vanille ijs en pudding en moeten mensen zelf betalen voor het eten? Als jullie geen geld krijgen van de gemeente hoe kom je dan geld? ‘Gewoon,  flessen inzamelen.’

Na de fruitpauze in de tuin van het Kasteel is het de beurt aan de leerlingen van basisschool De Bolster. Een groepje leerlingen heeft als wens een schone omgeving en meer natuur. ‘We vinden het belangrijk om met elkaar de buurt schoon te houden. We hebben last van hondenpoep en zwerfafval’, betoogt de presentator van het plan. We willen een buurtvergadering houden en willen mensen laten nadenken over een oplossing voor het hondenpoepprobleem. ‘Hebben jullie dan wel geld nodig?’, vraagt een van de kinderen. ‘Opruimen kost niets.’

Opruimrobot

Daarnaast presenteren de kinderen van De Bolster een bingomiddag op school voor ouderen, compleet met een kopje thee of koffie en een zelfgebakken koekje.

De laatste groep presenteert een plan om het speelveld bij De Bolster op te knappen. Ze hebben kleine en grote plannen om het veld aantrekkelijker te maken. ‘We merken dat er minder kinderen na school spelen. We willen dat er meer gespeeld wordt.’ Ook moet er op dit veld wat gedaan worden aan de hondenpoep, vinden ze. Daarvoor hebben ze al een oplossing; de opruimrobot. Een grote schommel, een voetbal en basketbalveld maken het veld ook aantrekkelijk. Zelfs een kabelbaan, picknickbank en leuke spelactiviteiten staan op het wensenlijstje. De leerlingen denken aan vijfhonderd euro genoeg te hebben. ‘Of misschien wel duizend euro’, oppert een leerling. Het is de bedoeling dat klein wordt begonnen en misschien dat later de grote wensen in vervulling kunnen komen’, vult juf aan.

Creatief

Tot slot mogen de kinderen stemmen. Het gaat niet om het winnen, legt voorzitter Merkus uit, maar dat jullie samen kiezen voor de twee beste plannen die jullie zelf gaan uitvoeren met hulp van school en gemeente. Uiteindelijk kiezen de leerlingen voor het opknappen van het veld bij De Bolster en de kookactiviteit voor mensen met een beperking. ‘Jullie hebben creatieve plannen bedacht en goede vragen. Knap gedaan’, concludeert Merkus. ‘Hierbij sluit ik de vergadering. Dank jullie wel.’

---------------------

Commissielid in beeld: Leon Schipper

‘Mensen zijn niet gelijk, maar wel gelijkwaardig’

Leon Schipper (36) is industrieel ingenieur en ontwikkelt binnen zijn bedrijf Aryzon. World 3D-technologie die leerprestaties van iedereen bevordert. Juist ook als je dyslexie, ADHD of autisme hebt. Zelf houdt hij niet van labelen, ‘want er zijn nu eenmaal verschillen tussen mensen, hoe ze leren en informatie verwerken.’

Waar kom je vandaan?
‘Uit Apeldoorn. Als student heb ik elf jaar als bewaker bij Paleis Het Loo gewerkt, een heel mooie ervaring. Die baan had ik deels te danken aan mijn overgrootvader die beschermheer was van koningin Wilhelmina. In 2016 studeerde ik af aan de Universiteit van Twente als industrieel ingenieur. Mijn vriendin kocht een huis in Wijchen en ik ging mee. Het was wennen voor mij. In Enschede woonde ik in een studentenhuis met 46 studenten. Mijn vriendin was in de avonden vanwege haar werk in de zorg niet thuis. Daar zat ik dan in mijn eentje in dit mooie dorp waar ik niemand kende. Inmiddels ben ik trotse vader van twee dochters. Op het schoolplein, maar ook door mijn lidmaatschap van de Rotary waar ik vrijwilligerswerk doe, heb ik mensen leren kennen.’

Dagelijks leven?
‘Mijn bedrijf Aryzon ontwikkelt XR-technologie. Simpel gezegd zijn dat digitale toevoegingen aan de realiteit of compleet nieuwe werelden die kunnen aanvoelen als levensechte ervaringen. We maken onder andere een 3D platform om het onderwijs en de werkvloer toegankelijker te maken voor alle mensen zowel met een neurotypisch als neurodivergent brein.’

Leg uit.
‘Neurodivergentie staat voor alle manieren waarop een individueel brein anders is dan gemiddeld (neurotypisch). Denk aan bijvoorbeeld ADHD, autisme, dyslexie, maar ook hoogbegaafdheid. Daar kun je last van hebben, omdat de wereld minder is ingericht op dit type brein. Onder deze groep zijn de meeste afvallers, terwijl ze zoveel talenten hebben. Deze worden vaak niet benut, omdat ons onderwijssysteem daar niet voor is uitgerust. Leren vanuit een boek of scherm (2Dimensionaal) is lastig. Zij hebben veel meer baat bij 3D.’

Wat heb je van huis uit meegekregen?
‘Het delen. Mijn grootouders waren na de Tweede Wereldoorlog een van de eersten met een televisie. De hele buurt kwam langs om bij hun televisieprogramma’s te kijken. Maar ook dat rust, liefde en warmte het allerbelangrijkste is.’

Jouw missie?
‘Ook in Wijchen wil ik mensen bewust maken van neurodiversiteit. De samenleving zou wat dit betreft veel inclusiever moeten zijn. Daarmee voorkom je dat kinderen al op jonge leeftijd vaak onterecht gediagnosticeerd worden, onnodige psychische behandelingen en medicatie krijgen. In mijn bedrijf werken veel schooluitvallers en mensen die onder hun niveau hebben gewerkt. Ze doen het fantastisch, omdat ze vanuit hun talenten leren en werken.’

Wat mis je in Wijchen?
‘Kano’s op het Wijchens Meer. Het is een fantastische plek en ik zou het heel leuk vinden als er gekanood kan worden. In Apeldoorn heb je een soortgelijke plek met kano’s.’

Hoe ontspan je?
‘Met klussen in huis. In de tuin heb ik voor mijn twee dochters een speelhuisje gemaakt. De oudste van vijf timmert naar hartenlust mee. Ik vind het belangrijk om ze een ‘gereedschapskist’ mee te geven waar ze de rest van hun leven wat aan hebben.’

Lievelingsplek in Wijchen?
‘Het centrum van Wijchen. Een gezellige plek met het dorpse karakter en het prachtige kasteel op de groene achtergrond waar iedereen samenkomt.’

Naam: Leon Schipper
Leeftijd: 36
Woont in: Wijchen-Zuid
Commissielid sinds: maart 2025


Dit bericht delen:

Advertenties