Of je nu een tijdschrift of krant leest, naar de radio luistert, tv kijkt of op het web surft, je wordt altijd wel gestoord door reclame. Heb je al eens geteld hoeveel reclameborden en -panelen er opgesteld staan in de driehoek tussen de Spoorstraat, de Touwslagersbaan en de Herenstraat? Hier bevinden zich de meeste winkels van de gemeente Wijchen.
In onze 21e eeuw is reclame niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Je begrijpt wel dat reclame nodig is om vele dingen betaalbaar te maken. Maar ze lijkt met de dag opdringeriger te worden. En bovendien lijkt ze vooral op een publiek te mikken dat niet altijd voldoende kritisch is om ze te negeren.
Bescherming tegen rolmodellen
Bij de doelgroep in kwestie gaat het om de jongeren van 25 jaar of minder. Deze personen zijn in sommige gevallen nog relatief eenvoudig te beïnvloeden, en ze verdienen daarom extra bescherming tegen al te verleidelijke uitnodigingen van rolmodellen. Figuren waar mensen naar opkijken zijn bijvoorbeeld Wesley Sneijder en Andy Van der Meijde. Jammer genoeg vinden zij het wel in orde dat mensen echt geld inzetten op sportwedstrijden. Bezwaren doen ze af met dooddoeners zoals "gokken bestaat al zo lang".
Voldoende charisma
Verder zetten persoonlijkheden zoals Hans Klok en Kim Feenstra je ertoe aan je geluk te wagen aan de roulettetafel, bij blackjack, poker of een ander casino game. Toen op de keuze van de rolmodellen kritiek volgde, gingen de casino's en wedkantoren op zoek naar minder jonge BN'ers die nog steeds voldoende charisma om een relatief jong publiek aan te spreken.
Van kwaad naar erger sinds oktober
Vanaf het moment dat de eerste online casino's met een vergunning konden aantonen dat hun spelletjes stroken met de Wetgeving Kansspelen op Afstand lijkt het huidige aanbod aan internet casino's en wedkantoren alleen maar exponentieel te groeien. De exploitanten van de speelhuizen zijn erop verbeten elkaar de loef af te steken met wervende boodschappen.
Weerwind heeft er genoeg van
Begin maart vond Minister Franc Weerwind dat het welletjes is geweest en schreef een brief aan de Kamer. Volgens hem moet om te beginnen de inzet van beroepssporters en rolmodellen in gokreclames verdwijnen. Dat moet mogelijk zijn door de definities in de huidige regelgevingen en de normen duidelijker te omschrijven. Volgens Weerwind dringt zich ook een verbod op "ongerichte gokreclames" op. Bij dit laatste gaat het om reclames waar mensen niet actief naar hebben gezocht. Door ongerichte gokreclame te verbieden, loop je als consument niet langer het risico om via een zoekmachine bijvoorbeeld op een goksite te belanden. Het is alvast een begin.
Online casino's anticiperen het nakend verbod
Wat de reden ook moge zijn, het blijkt dat online casino's zelf al acties hebben ondernomen om de reclameregen wat te minderen. Vanaf 1 april zou het gedaan zijn met reclames voor online casino's op de radio. Bovendien wordt het uur gewijzigd wanneer de gokreclames op tv komen. Momenteel is dit nog 21 uur, maar dit wordt weldra 22 uur. Het is alvast een kleine ingreep terwijl de veranderingen betreffende de rolmodellen en de ongerichte gokreclame een jaar of twee in beslag kunnen nemen.
Maximum 3 gokreclames
In het najaar van 2021 kwam nog de branchevereniging voor Vergunde Nederlandse Online Kansspelaanbieders (VNLOK) in het nieuws met de Reclamecode Online Kansspelen. Daarmee hopen ze het aantal gokreclames drastisch te reduceren. Voor hen lijkt een maximum van 3 reclames voor online gokken aanvaardbaar. Niet alleen het aantal reclames kan naar omlaag volgens hen, maar ook de lengte van iedere boodschap. Niet alleen is dat goed nieuws; volgens de VNLOK is het zelfs maar een eerste stap.