D66 en CDA Wijchen: "Kosten voor afvalinzameling rijzen de pan uit!"

Politiek
Van onze redactie
18 november 2019
De afgelopen jaren is de Wijchenaar fors meer gaan betalen voor afvalinzameling. Emmy Wittenberg fractievoorzitter van D66 Wijchen en Marlien Joosse, raadslid CDA Wijchen hebben hierover vragen gesteld aan het college. “Toen we dit op een rijtje zetten schrokken we ons een hoedje!” Sinds 2014 zijn inwoners van Wijchen 89% (!) meer gaan betalen voor afvalinzameling. De kosten rijzen de pan uit en dat vraagt om verklaringen en meer inzicht. (Klik op tabel)

 

De financiële onderbouwing van de afvalstoffenheffing is voor de fracties van D66 Wijchen en het CDA Wijchen onbegrijpelijk en ondoorzichtig. Daarom stellen zij hierover schriftelijke vragen aan de burgemeester en wethouders. Beide fracties verzoeken om een overzicht met een duidelijke en meer gedetailleerde uitsplitsing van de inkomsten versus de uitgaven, inclusief de onderbouwing van het vaste en het variabele deel van de afvalstoffenheffing. Zodat Wijchenaren niet teveel hoeven te betalen voor hun afval.

De volgende vragen zien D66 Wijchen en CDA Wijchen graag beantwoord:

-Bent u het met CDA en D66 eens dat de winst in 2020, vergeleken met 2015 fors is?

-In dezelfde zaak rechtszaak (zie Gelderlander 6 januari 2018), gaf de rechter aan dat kosten voor het opruimen van zwerfvuil niet uit de reinigingsheffing mogen worden betaald. Waarom is nog steeds een deel van de kosten schoonhouden wegen (69K) en zwerfaval (46K) opgenomen in de grondslag voor de reinigingsheffing?

-Het vaste deel van de afvalstoffenheffing is gebaseerd op de kosten. In de begroting 2020 staat hier een kostenpost van 4,1 miljoen euro voor opgenomen bij het taakveld afval.

"Kunt u ons gespecificeerd per kostenpost in tabelvorm een uitsplitsing geven hoe deze 4,1 miljoen euro tot stand is gekomen? Eventuele kosten uit btw en kosten die eventueel zijn toegerekend uit een ander taakveld zien wij hierin ook graag gespecificeerd terug. Zodat uiteindelijk uit deze tabel eenvoudig te herleiden valt uit welke kostenposten inclusief bijbehorende bedragen de 4,1 miljoen euro is opgebouwd.

-Kunt u voor de opbouw van de directe inkomsten uit afval (0,7 miljoen euro) eenzelfde soort tabel opstellen die inzichtelijk maakt uit welke inkomstenbronnen inclusief bedragen de inkomsten op het taakveld afval bestaan?

-U begroot voor 2020 een batig saldo van 1,1 miljoen euro. Betekent dit dat de afvalstoffenheffing te hoog is begroot en teruggave in 2022 zal plaats vinden bij ongewijzigde eindejaarcijfers?

-Voor 2019 voorziet u een batig saldo van 0,9 miljoen euro. Betekent dit een teruggave voor de burger? Waarom is dit niet in de begroting en in de berekening van de afvalstoffenheffing 2020 verwerkt?

-Een vergelijking tussen 2019 en 2020 laat zien dat het positieve resultaat 245K hoger is dan in 2019. Waarom is er dan gekozen voor een verhoging van het variabele tarief?

-In het jaarverslag 2018 van DAR zien we dat Wijchen in 2017 voor 2,2 miljoen diensten afnam en in 2018 is dat teruggelopen naar 1,9  miljoen.



    1. Waar komt de kostenstijging dan vandaan?

    2. En hoe werkt dat door naar 2019 en in de meerjarenbegroting?"




Dit bericht delen:

Lees ook
Advertenties