Alles wat Wijchense ondernemers moeten weten over online en offline marketing

Ondernemers
Van onze redactie
1 augustus 2018
Dagelijks zijn er meer en meer professionals die online en offline marketing combineren om zo alle media te benutten die beschikbaar zijn. En daarmee de kansen om het maximale aantal klanten binnen te halen drastich vergroten. Maar welke voordelen biedt marketing aan lokale ondernemer in Wijchen?

Offline marketing is het gebruik van traditionele print tools om zichzelf bekend te maken en face-to-face contact te creëeren. Het gebruik van flyers, brochures en visitekaartjes, het bezoeken van beurzen en het uitdelen van ander promotiemateriaal valt hier allemaal onder. Online, digitale marketing omvat alle reclamestrategieën die op internet worden uitgevoerd: sociale media netwerken, digitale nieuwsbrieven, fora, blogs... Hoewel er verschil zit in het kanaal waar de marketing plaats vindt, zal het doel hetzelfde zijn: een bedrijf of merk bekend maken en zorgen voor meer verkoop van een product of dienst.

Digitaal printen voor bedrijven
Offline marketing is dus zelfs in deze digitale tijd nog steeds effectief. Het gebruik van drukwerk is zeer geschikt voor het midden- en kleinbedrijf en zelfstandigen die  geen grote marketingcampagnes kunnen betalen. Bij een juiste keuze van een offline promotiemiddel voor elke situatie, zullen de kosten hiervan laag zijn. Door online drukwerk te bestellen, wordt niet alleen tijd bespaard, maar kunnen producten ook volledig gepersonaliseerd worden.

Voordelen van offline marketing
Bij het benoemen van de voordelen van offline marketing is het eerste wat in het oog springt de reikwijdte van deze vorm van marketing. Natuurlijk varieert dit afhankelijk van het medium dat gebruikt wordt en de plaatsen waar het middel verspreid wordt. Maar een flyer bijvoorbeeld bereikt niet alleen de persoon die de flyer meeneemt, maar deze kan ook doorgegeven worden. Hierdoor wordt met één uiting een grotere groep mensen bereikt. Een ander voordeel is het contact met (potentiële) klanten. Iemand kan in de ogen gekeken worden, handen kunnen geschud worden, er kan geglimlacht worden en eventuele vragen kunnen ter plaatse beantwoord worden. Wat verder positief is bij offline marketing, bijvoorbeeld bij het bezoeken van beurzen en evenementen, is dat geïnteresseerden direct producten kunnen zien en aanraken; iets wat niet bereikt wordt met online marketing.

Online marketing en de voordelen 
Het grote voordeel van online marketing is dat er alleen een internetverbinding nodig is om toegang te krijgen tot de vele online kanalen zoals social media netwerken en blogs. Dit geldt zowel voor bedrijven die online marketing willen inzetten als potentiële klanten die online aan het surfen zijn. Ook advertenties in de zoekmachines zijn snel aangemaakt. En door gebruik te maken van internet is verkopen buiten de regiogrenzen dichterbij dan ooit. Verder kan een bedrijf dankzij een website 24 uur per dag, 7 dagen per week open zijn; iets wat met een fysiek bedrijf niet bereikt kan worden.

Combineer offline en online marketing
Om de grootste groep mensen te bereiken, is een combinatie van online en offline marketing aan te raden aan ondernemers in Wijchen. Door sommigen wordt de combinatie als verwarrend of zelfs onmogelijk gezien, maar door de juiste strategie te bepalen is het zeker mogelijk. Centraal staat dat klanten online of offline bereikt worden, terwijl de reclameboodschap via het ene kanaal de boodschap in het andere kanaal versterkt. Een fusie van online en offline kan de conversieratio aanzienlijk vergroten en het imago van het bedrijf versterken. Traditionale media zoals folders en posters kunnen de aandacht van de doelgroep trekken. En in deze uitingen wordt verwezen naar de online kanalen van een bedrijf zoals een blog en de social media-netwerken, met als doel dat klanten online verder kijken. Dit is een eenvoudige en makkelijke manier om beide type marketing te combineren.

Dit bericht delen:

Lees ook
Advertenties